موسیقی سنتی وشعر ایرانی

البوم ( ضرب تار) حمید متبسم
نویسنده : عاشق - ساعت ٧:٢٦ ‎ب.ظ روز ۱۳۸٩/٥/٢۳

                              

«ضرب تار» نام آلبومی است با دو نوازى «تار» و «تنبک» «حمید متبسم» و «بهنام سامانى» در «دستگاه همایون» که در سال ۲۰۰۱ در اروپا و در سال ۱۳۸۶ توسط «ماهنامه فرهنگ و آهنگ» و با همکاری «موسسه آوا خورشید» در ایران نیز منتشر شده است.

                                        دانلود در ادامه مطلب

 


«ضرب تار» نام آلبومی است با دو نوازى «تار» و «تنبک» «حمید متبسم» و «بهنام سامانى» در «دستگاه همایون» که در سال ۲۰۰۱ در اروپا و در سال ۱۳۸۶ توسط «ماهنامه فرهنگ و آهنگ» و با همکاری «موسسه آوا خورشید» در ایران نیز منتشر شده است.

«ضرب تار» دربرگیرنده هفت قطعه به نام های «در آمد»، «ضربی براساس کرشمه»، «چهار مضراب»، «بیداد»، «ضربی بیداد» (به یاد فیروز فرخ)، «فرود» و «دوضربی» است.

در «در آمد»، بداهه با چرخشی در تمام پرده های «
دستگاه همایون»، شنونده را در فضای صوتی کل کار قرار می دهد. در «ضربی براساس کرشمه»، ترکیبی از وزن های سه و شش ضربی هم خانواده، راه را برای قطعه بعدی که آن هم وزن شش ضربی دارد هموار می کند و در میان قطعه با حفظ ریتم توسط «تمبک»، به مقام چکاوک به صورت آوازی اشاره می شود. در ادامه «چهار مضراب» نواخته شده که به گفته «حمید متبسم» «با وزن شش تایی معمول چهار مضراب های سنتی که از دل قطعه قبل پدید می آید و با چرخش در مقام های در آمد، چکاوک، بیداد و اوج در پایان به وزن و ملودی کرشمه باز می گردد.»

قطعه «بیداد» نغمه هایی در پرده بیداد و اوج است و «ضربی بیداد» که به یاد «فیروز فرخ»، از دوستان نزدیک و از دست رفته «
حمید متبسم» ساخته شده با وزن ترکیبی پنج تایی آرام در پرده بیداد، با پایه ای روی این پرده، پیوندی میان ملودی های میان پایه ها بر قرار می کند. «حمید متبسم» می افزاید: «در میان این اثر، با تغییر وزن از پنج به ده تایی با حفظ سرعت عمومی ریتم با تغییر تقسیمات از چنگ به دو لا چنگ از وزن دو، سه به چهار، سه، سه، در همان زمان دست می یابد که برای لحظاتی حالتی شوریده به قطعه می دهد و در نهایت با بازگشت به وزن پنج تایی پیشین و تکرار تم آغازین به پایان می رسد.»

«فرود» ملودی کوتاهی است از پرده بیداد به درآمد
همایون و واپسین قطعه «دوضربی» «بداهه نوازی» در تمام مقام های همایون بر وزنی دو ضربی است که در نهایت با ایست روی پرده شاهد چکاوک و تبدیل وزن از دو به هشتایی: دو، سه، سه، بدون تغییر سرعت عمومی با تغییر تقسیمات به وزن سریعی می رسد و با تکرار چند پاساژ کار را به پایان می رساند.

به طور کلی در این آلبوم، صاحب اثر سعی بر حفظ تم اصلی و پیوند میان بخش های گوناگون از راه تکرار موتیف ها و ملودی های کلیدی دارد. این روش را در دیگر آثار دیگر وی نیز می توان یافت.

                                 این البوم زیبا را دانلود کنید


comment نظرات ()